Siitá onkin jo hetken aikaa ku viimeksi kirjottelin tánne. Kiitoksia teille kaikille kolmelle palautteenantajalle, niitá on mukava lueskella, mutta antakaahan ny kaikki muutkin palautetta.

Nyt on reilu pari viikkoa pyoráhtányt ja alkaa asiat oleen aika lailla reilassa. Keskiviikkona olin Tsekin kielen kurssilla, miká oli kuitenkin vain pelkká vitsi...sillá se kesti puoli tuntia, mutta ensi viikolla kuulemma on kunnon tunti. Muutkin kurssit olen valinnut. Yhteensá oli 29 opintopistettá, miká on aika paljon ku mun ei tarvis tehdá ku 16. Mutta tietenkáán maan tavan mukaan, koska opiskelen englannin kielellá...mulla ei ole hajuakaan koska námá kurssit alkaa, miná páiviná niitá on ja mihin aikaan...tai edes sitá páásenko edes kaikille kursseille tai ettá onko mulla edes luentoja vai onko ne vain tapaamisia opettajan kanssa. Mutta huomenna olen aamulla menossa keskustaan kauppatieteiden laitokselle hieman kyseleen mun koordinaattorilta, josko hán haluaisi tállá kertaa tehdá tyonsá, vai onko sillá taas niin kiire, ettá ei voi tehdá mitáán muuta ku páivitellá sitá kiirettá. Eli kuten olen jo espanjalaisilta oppinut: Mañana, Mañana...eli huomenna, huomenna.

Viimeksi kerroin hieman mun kámppiksistá, belgialaisista, ne on on kyllá ihan ok tyyppejá nyt náin viikon jálkeen, mutta se englanti on niin pirun vaikeeta niille. Tosta englannin kielestá miká ny kuitenkin on se melkein kaikkien vaihto-opiskelijoiden opiskelu kieli, on monesti kyllá niin ala-arvoista... Erityisesti espanjalaisten ja belgialaisten, mutta myos muiden kansallisuuksien, kuten portugalilaisten. Voin sanoa, ettá jos olet suomalaisen koulutusjárjestelmán yhdeksán luokkaa káynyt, osaat paremmin englantia kuin keskimáárin Tsekkiláiset, Espanjalaiset, Portugalilaiset ja Ranskanbelgialaiset yliopisto-opiskelijat! Náin on náreet ja nárhen munat. On se huonoa, toiset osaa justiin ja justiin vastata kysymykseen mitá kuuluu?!! Okei, onhan sitá poikkeuksia, kuten erás Ruben, espanjasta Gijonista, kaveri oikein haluaa puhua englantia ja hyvin puhuukin ja on maailman vieraanvaraisin tyyppi. Mutta normaalisti táálá, kansallisuudet ovat koko ajan omassa ryhmássá ja puhuvat omaa kieltánsá, joten ei ne hirveesti toisiinsa tormáá. Mulla on ollu hyvá, ku olen ainoa suomesta ja suomella ku tuntuu olevan hyvá maine kaikkialla niin ihmiset tulee juttelemaan mulle, huonolla englannilla, mutta tuleepahan kuitenkin, niin olen tavannut paljon hyviá tyyppejá monesta eri maasta.


Viime torstaina meillá oli juhlat, ja juhlat olikin isolla J:llá. Kaikki Ostravan kuutisenkymmentá vaihto-opiskelijaa samassa paikassa. Ja ei todellakaan ollu meininki ku jáyhissá pohjalaisháissá! Etelán ihmiset ku ei tarvi kuin yhden lasillisen punaviiniá niin johan alkaa laulu!
Juhlissa oli hieman ruokaa ja juomaa loyty kymmeneen asti ja sen jálkeen láhettiin koko poppoo keskustaan ratikalla ja niin sanotusti vallattiin se ratikka, sielá ei ollu ketáán muuta ku me. Laulu ja nauru raiku ku 60 ihmistá eri puolelta eurooppaa laulo omia laulujansa, miná ku olen huono laulaja ja muutenkin suomalainen, en viittiny yksin laulaa mitáán. Joten espanjalaiset alkoi opettaa mulle sanoja espanjalaisten laulusta... Támán jálkeen mentiin taas kaikki yhteen ja samaan baariin ja juhlat jatkui, samalla meiningillá. Oli kyllá hauskat pirskeet, ei voi muuta sanoa.

Kulttuurierot ovat huvittavia. Jouduin tekemáán ensimmáisen kerran elámássáni myos poskisuudelman ja siitá láhtien sitte melkein páivittáin. Mutta kyllá espanjalainen tytto pelásty, kun menin omaan normaaliin tyyliin kási ojossa káttelemáán suomalaiseen "rutista niin lujaa ku pystyt"-tyyliin. Muut katto vierestá, ettá mitá sá teet...ennen kuin tajusin, ettá náinhán ei espanjassa tervehditá naispuolisia. No, annoin pikaisen poskisuudelman, mutta kyllá hávetti... Ja edelleen se on outoa, mutta aina kun Portugalilaisia tai Espanjalaisia tapaa, se pitáá tehdá...paitsi táá tytto vain káttelee mua nykyyáán.
Yksi tapaus sattui myos ravintolassa, oltiin Rubenin kanssa syomássá ja siiná juteltiin ku odoteltiin ruokaa, mutta ku piffi tuli poytáán aloin syomáán sanomatta sen jálkeen sanaakaan... Puolessa válissá piffiá Ruben kysyy nolona ettá enko má koskaan puhu ku syon...sitten taas tajusin, ettá Espanjassahan sitá syodáán monta tuntia ja turistaan siiná samalla.
Myos jokaisella kansallisuudella on melko tarkat ruoka-ajat, joista he myos pitávát kiinni, mutta mináhán syon silloin ku tulee nálká. Esim. hollantilaiset káy kaupasta ostamassa leipáá joka páivá kahdentoista aikoihin ja syovát sen kuivana samalla ku kávelevát ja sitte klo kuus ne tekee ruokaa. Espanjalaiset ottaa lounaa jálkeen siestan,miká saattaa venyá... ja syo myoháán illalla, kuten italialaiset ja portugalilaiset. Ettá tállasta...
Erás mille olen nauranut paljon, on se ettá moni mies pesee ekaa kertaa táálá pyykkiá!!! Olen kertonut esim Rubenille, ettá miten sitá pitás pestá...ja kuitenkin se meinaa viedá paidat pesulaan!
Ja sen jálkeen mitá puolalainen Dominic on kertonut puolalaisesta futiksesta, mun táytyy myontáá ettá kaikkein pahimmat futishuligaanit tulee sieltá! Ne on ihan hulluja. Ja uskokaa tai álkáá, sillá on Adam Malysz kahvikuppi...hymyilee leveesti viiksiensá kanssa... Koska me ostetaan Nykásen kuvalla koristettu kahvikuppi?