Moro!

Se on ny melkein viikko takana Ostravassa. Jospa aloitan ihan alusta...

Tulin tánne junalla Wienistá, missá jouduin játtámáán hyvástit Signelle, kun hán láhti takasin kotiin. Junamatkan piti kestáá reilu kolmetuntia ja siiná oli kaks vaihtoa, vaihtojen kanssa oli onneksi tuuria, mutta juna oli n. 20min myohássá kun se saapu Ostravaan. Mua piti olla vastassa joku, mutta eipá sielá ketáán ollu...yritin soittaa Vaihto-opiskelija vastaavan puhelimeen, mutta ei sielá kukaan vastannu, kello kun oli yli virastoajan. No, puolen tunnin ja viiden turhan soiton jálkeen menin info-pisteeseen ja kysyin Hostellia, onneksi sellanen oli kohtuu láhellá asemaa ja keskustaa. Seuraavana aamuna soitin heti kahdeksalta samaan numeroon ja nyt vastattiin ja nainen oli todella vihainen mulle!!! Sano ettá miksen soittanu, kun juna oli myohássá? kun kerroin, ettá soitin...se kysy ettá mikset soittanu kánnykkáán...paha soittaa jos ei oo antanu numeroa. No, sitte se anto osotteen missá mun kámppá on ja jouduin meneen sinne yksin taksilla...10km pááhán. Ihmettelen vain, ettá miksei ne soittanu mulle, koska niillá oli mun numero... Ja se sama nainen on vielákin mulle vihanen...heh..ihme touhua.

Ja tássá maassa, tai ainakin tássá paikassa kaikki on byrokraattista. Mulla on neljá erilaista korttia ja lappua! Opiskelijakortti, alennuskortti ratikkaan ja bussiin, kortti millá todistan henkilollisyyden ku meen takas kámpállá yollá ja vielá jokin keltanen mistá mulla ei oo káryákáán. Ja kaikkiin asioihin vastataan huomenna tai ensi viikolla. Netissá joudun káymáán internetkahvilassa, koska páásen koulun koneille vasta ensi maanantaina.

Kámppá missá asun, muistuttaa láheisesti inttiá, kaikin puolin. Pienessá kopissa on kolme punkkaa ja kaksi tállasta huonetta jakaa saman vessan ja kylpyhuoneen, pikkuruisen jáákaapin ja kaksi keittolevyá. Ja kun yollá tulee takas kámpálle, alhaalla on talonmiehen tyylinen joka tarkastaa henkilollisyyden. Eli kuin intissá! Ja koko talo-kolossissa asuu 4000 opiskelijaa!!!

Talo, jossa asun ja jota paikalliset kutsuu nimellá Koleje on 10km keskustasta ja on Teknillisen Yliopiston kampuksella Poruban kaupunginosassa, mutta kun miná opiskelen kauppatieteiden laitoksella, niin se on keskustassa. Poruba on kommunistien rakennuttama Tsekkiláinen Hervanta...70,000 asukasta. Ja Ostravassa on 320,000 asukasta, mutta keskusta on todella hiljainen siihen náhden. Támá on teollisuuskaupunki, joka haluaa lánsimaistua, mutta taitaa kestáá vielá muutaman vuoden...ainakin ihmisten pitás menná englanninkielen kurssille, sillá táálá ei jotkut osaa sano edes ok tai okay, vaan ne sanoo ookaa.

Táálá on táhán mennessá ollut aika tylsáá, oon lukenu vain kirjoja, joita ostan kirjakaupasta ja káyný táálá nettikahvilassa juttelemassa Signen kanssa. Kolme kertaa oon káyny lenkillá ja táytyy sanoa, ettá lenkkipolut yllátti positiivisesti. Tállá viikolla pitáis tulla muita vaihto-oppilaita ja sitten varmaan alkaa oleen enemmán elámáá, sillá nyt tánne on tullu vain kaksi hollantilaista tyttoá mun lisáksi. Koulu alkaa parin viikon páástá, joten sitten alkaa ainakin oleen tekemistá.

Tássá kaikki tállá kertaa. Kirjottelen taas joku páivá. Párjáilkáá sielá Suomessa!

 - Kaj